Francia keto diéta

BLACK FRIDAY! Használja ki a termékek felére akár az 50%-os akciót is! Kedvezményes termékeket itt talál!

A ketogén diéta hatása az egészségre

Az emberiség az ősidők óta foglalkozik az elhízással és a túlsúllyal. Mindegyikünk szembesült valamiféle diétával az utóbbi években. Valószínűleg hallott már a gyakran használt kifejezésekről, mint például a dobozos-diéta, a vércsoportok szerinti vagy az osztott diéta és még rengeteg más. Az utóbbi években a ketogén diéta, a keton vagy fehérje diéta, amely a ketózis elvén működik és általában arról ismert, hogy megbízhatóan működik, nagy figyelmet kapott a nyilvánosság és számos tudományos intézmény részéről. Ezért ebben a cikkben megvizsgáljuk, hogy a ketogén diéta hogyan in néz ki a valóságban.

Ketózis. Mit tudunk róla?

PNézzük meg röviden, hogy mi a valójában a ketózis. A ketózis a szervezet természetes biológiai állapota. Akkor áll be, ha a szénhidrát és a zsír bevitele minimálisra csökken. és elkezdi bontani saját zsírkészleteit ketontestekké, amelyeket a test energiaforrásként használ. Ha elegendő fehérjét kap a test, akkor az izomtömeg is fennmarad. 

A ketózis az ősidők óta természetesen kísérte az embereket (és nem csak az őket). Ez a test okos adaptációja az olyan időszakokra, amikor a természetben nem elérhető gyümölcs vagy más termés, és az emberek nem rendelkezdtek elegendő mennyiségű szénhidrátforrással (a múltban ez eléggé gyakori volt), ekkor a ketózis bioritmusaink természetes része volt, különösen a téli hónapokban.

Súlycsökkenés ketogén diétával

Mindenki ismeri az elhízás fogalmát. Ezt gyakran a 21. század betegségének nevezik, és sajnos egyre növekvő tendenciája van. Az elhízást számos egészségügyi kockázat kíséri, például 2. típusú diabetes mellitus, szív- és érrendszeri, rákos vagy légúti betegségek és még sok más. Nem szabad elfelejteni a pszichológiai következményeket, amelyek gyakran társulnak az alacsony önértékeléshez és a depresszióhoz.

Az egyik vizsgálatban a kutatók a ketogén diétát és a hagyományos alacsony kalóriatartalmú étrendet hasonlították össze. A vizsgálatban 53 önkéntes vett részt, akik 6 hónapig diétáztak, majd arra jöttek rá, hogy a ketogén diéta 2,1-szer nagyobb súlycsökkenést és 2,4-szeresére nagyobb zsírtartalom-veszteséget okozott, mint a hagyományos alacsony kalóriatartalmú diéta. Több kutatás szerint egy ketogén étrend csökkentheti az elhízás és a kapcsolódó betegségek kockázatát, mivel csökkenti a súlyt, valamint a bőr alatti és zsigeri zsír mennyiségét.

Koleszterin? Nem jelent problémát a diétának

A koleszterin a szervezet megfelelő működéséhez szükséges anyag, és hormonok, D-vitamin vagy sejtmembránok előállításához szükséges. A májban képződik, és főként állati termékekben található meg. A probléma akkor merül fel, ha megnövekedett a "rossz" LDL koleszterinszint a vérben, amikor nagyobb a szív-érrendszeri betegségek kockázata. A vérben "jó" HDL-koleszterin is található, amelynél fontos hogy elegendő legyen, mert védő hatása van. Tudományos kutatások kimutatták, hogy a ketogén étrend növeli a "jó HDL koleszterin szintjét", és ez az egyik olyan tényező, amely csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát.

Hogyan befolyásolja az étrend a 2. típusú cukorbetegséget?

Civilizációs betegség - a cukorbetegség (2. típusú) a leggyakoribb cukorbetegség, amely az összes cukorbeteg 92% -át érinti. Ez egy anyagcsere-betegség, amelyet több tényező kombinációja okoz, ezek közül az egyik az egészségtelen életmód, az elhízással és a testmozgás hiány.

Számos kutatás kimutatta a ketogén diéta pozitív hatását a 2. típusú diabetes mellitusra, és egy kutatásban 75% -kal javította az inzulinérzékenységet. Egy másik vizsgálatban 21, 2. típusú cukorbetegségben szenvedő résztvevő ketogén diétát fogyasztott 16 héten keresztül, ezután 7 személy abbahagyta a kezelést az állapota javulása miatt, és tíz résztvevő csökkentette a cukorbetegség gyógyszeres adagját.

Keton diéta gyógyszerként?

A fenti információk alapján állíthatjuk, hogy az ilyen típusú diéta nagyon hasznos lehet bizonyos egészségügyi problémák esetén. Kevés ember tudja azonban, hogy az orvosok is használják az epilepsziás állapotok javítására. A keto diétának köszönhetően az epilepsziában szenvedő gyermekeknél csökken a rohamok száma. Az ilyen létesítményekben élő gyermekek azonban nagyobb mennyiségű zsírt kapnak, hogy ne fogyjanak le. Ezzel a témával a valós eseményeken alapuló First Do No Harm film is foglalkozik, Meryl Streep-szel együtt az Oscar-díjas színésznővel.

Más tanulmányok kimutatták, hogy a keto-diéta pozitív hatással lehet az agydaganat, a policisztás petefészek-szindróma növekedésének lelassítására, az Alzheimer-kór tüneteinek csökkentésére és a progresszió lelassítására, és hozzájárulhat a pattanások, bőrproblémak javításához is. Fontos megjegyezni, hogy ha betegségben szenved és protein-diétát akar kipróbálni, akkor azt javasoljuk, hogy forduljon orvosához, aki ismeri a teljes kórtörténetét.

A diéta előnye, hogy nem fogyaszt magas glikémiás indexű ételeket, ami gyakran előfordul a normál étrendben. Egyszerűen fogalmazva: ezen ételek után éhes lesz. A fehérjetartalmú étrendben alacsony a szénhidráttartalom, és a ketózis kezdete után nincs inzulinszint-ingadozás, ami hosszabb ideig tartó telítettséghez vezet.

Kinek nem megfelel meg a diéta

A ketogén diétának is vannak hibái. Természetesen, mint minden más étrendnél, vannak olyan betegségek, amelyek esetében a ketogén diéta nem megfelelő. Nem ajánlott gyermekeknek, terhes és szoptató anyáknak. Ez az étrend nem alkalmas máj- és vesebetegségek esetében, anyagcsere-betegségekben (köszvény, érelmeszesedés, fenilketonuria és mások), 1. típusú diabetes mellitus, szív- és érrendszeri betegségek, véralvadási rendellenességek, epekövek, anorexia nervosa, bulimiában szenvedő betegek számára. Nem megfelelő azok számára sem, akik allergiások vagy intoleranciától szenvednek a fehérjetartalmú ételek bizonyos alkotóelemeire.

Fontos megjegyezni, hogy ha betegségben szenved és protein-diétát szeretne elkezdenni, javasoljuk, hogy először konzultáljon a kezelő orvosával, aki ismeri a teljes kórtörténetét, és szakmai felügyelete alatt tarthatja a diétát. Ha nem tartozik ebbe a csoportba, és betartja a proteines diéta alapelveit, akkor bizonyíthatóan előnyös lehet. Ugyanakkor óvatosnak kell lennie a fehérjetartalmú étrend kiválasztásakor - válasszon egy táplálkozási szempontból megfelelő koncepciót, és az étkezés során konzultáljon táplálkozási tanácsadóval.

Kérdezze meg magától

Mindenki aki túlsúllyal és az ezzel járó komplikációkkal küszködik, annak először saját magátol kell megkérdeznie változtatni akar-e ezen a helyzeten. Az egyik lehetőség a természetes "ketózis" folyamat, amellyel sikeresen le tudja adnia felesleges kilókat.


Irodalom:

ROBERTS, S . 2017. Dr. George Blackburn, Who Worked to Help You Eat Better, Dies at 81. [online]. [cit. 2019-27-10]. elérheto az interneten: <https://www.nytimes.com/2017/03/07/health/george-blackburn-dead-nutrition-expert.html?_r=1>.

ROUBEK, L. 2018. Moderní výživa ve fitness a silových sportech. 1. vydanie. Praha: Erasport.                                      552 s. ISBN: 978-80-905685-5-6

BREHM, B. et al. 2003. A randomized trial comparing a very low carbohydrate diet and a calorie-restricted low fat diet on body weight and cardiovascular risk factors in healthy women.  In The Journal of clinical endocrinology and metabolism. roč. 88, 2003, č. 4. s. 1617 – 1623.  

KOLLEROVÁ, M. 2017. Zdravotní rizika a komplikace obezity. [online]. [cit. 2019-06-11]. elérhető az interneten: <https://www.obezita.cz/zdravotni-rizika-a-komplikace-obezity-2/>.

KOLLEROVÁ, M. 2017. Výskyt obezity. [online]. [cit. 2019-06-11]. elérhető az interneten: <https://www.obezita.cz/vyskyt-obezity/>.

BRAUNEROVÁ, R. – HAINER,V. 2010. Obezita – diagnostika a léčba v praxi. In Medicína pro praxi. roč. 7, 2010, č. 1.

WESTMAN, E. et al. 2003. Review of low-carbohydrate ketogenic diets. In Current Atherosclerosis Report. roč. 5, 2003, s. 476 – 483.

BODEN, G. et al. 2005. Effect of a low-carbohydrate diet on appetite, blood glucose levels, and insulin resistance in obese patients with type 2 diabetes. In Annals of internal medicine. roč. 142, 2005, č. 6, s. 403 – 411. 

AZ bezpečnost potravin. 2019. Cholesterol. [online]. [cit. 2019-06-11]. elérhető az interneten: <https://www.bezpecnostpotravin.cz/az/termin/76822.aspx>.

SANTOS,  F. et al. 2012. Systematic review and meta‐analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. In Obesity Reviews. roč. 13, 2012, č.11, s. 1048 -1066.

HALL, K. – CHUNG, S. 2018. Low-carbohydrate diets for the treatment of obesity and type 2 diabetes. In Current opinion in clinical nutrition and metabolic care. roč. 21, 2018, č. 4, s. 308 – 312. 

YANCY W. et al. 2005. A low-carbohydrate, ketogenic diet to treat type 2 diabetes. In Nutrition and metabolism. 2005, č. 34

HEMINGWAY, C. et al. 2001.  The ketogenic diet: a 3- to 6-year follow-up of 150 children enrolled prospectively. In Pediatrics. roč. 108, 2001, č. 4, s. 898 – 905.

PAOLI, A. et al. 2012. Nutrition and acne: therapeutic potential of ketogenic diets. In Skin pharmacology and physiology. roč. 25, 2012, č. 3, s. 111.

MAVROPOULOS, J. 2005. The effects of a low-carbohydrate, ketogenic diet on the polycystic ovary syndrome: A pilot study. In Nutrition & Metabolism. roč. 2, 2005, č. 35.

McPHERSON, P. - McENENY J. 2012. The biochemistry of ketogenesis and its role in weight management, neurological disease and oxidative stress. In Journal of physiology and biochemistry. roč. 68, 2012, č. 1, s. 141 – 151. 

GASIOR, M. et al. 2006. Neuroprotective and disease-modifying effects of the ketogenic diet. In Behav Pharmacol. roč. 17, 2006, č. 6, s. 431 – 439.   

Autor: Ing. Martin Šimon, nutričný špecialista spoločnosti Prodietix

Online kalkulátor

Számítsa ki, hogy melyik étrend felelmeg az Ön számára?

Nem

Problémás részek

A legmegfelelőb programot keresem...

Kérjen tanácsot táplálkozási tanácsadóval

foglalja le ingyenes telefonos konzultáció táplálkozási tanácsadóval